Złote rady na zachowanie zdrowia, dobrego humoru i zgrabnej sylwetki jesienią

Złote rady na zachowanie zdrowia, dobrego humoru i zgrabnej sylwetki jesienią

 

Wraz z nadejsciem zimnych, deszczowych jesiennych dni mija nam ochota na sięganie po wodę mineralną, zimne sałatki i inne zdrowe przekąski. Zmarznięci, coraz częściej rozgrzewamy się przy filiżance gorącej czekolady lub poprawiamy sobie humor pyszną, domową szarlotką. Kapryśna, jesienna pogoda nie zachęca też do spacerów i rowerowych wycieczek. To wszystko sprawia, że często w okresie jesienno-zimowym przybywa nam kilka dodatkowych kilogramów. Co zrobić aby tym razem było inaczej?

 

Już teraz czas pomyśleć o wprowadzeniu do swojego życia kilku drobnych zmian, które sprawią, że w sylwestrową noc olśnimy wszystkich zgrabną sylwetką, a Nowy Rok  powitamy w świetnym humorze i pierwszy raz w życiu na liście noworocznych postanowień nie będzie punktu: schudnę x kg, bo nie będzie to juz potrzebne.

 

Oto kilka Złotych Zasad, które warto wprowadzić w życie:

 

  • Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciagu dnia, dlatego nie możesz o nim zapominać. Choć czasami zjedzenie śniadania wydaje się niewykonalne, bo ciagle brakuje nam rano czasu. Tym bardziej jeśli mamy małe dziecko, które trzeba wyprawić do przedszkola lub szkoły, poranek  jest zdecydowanie za krótki. Doskonałym rozwiązaniem w takiej sytuacji będzie przygotowanie  kanapki z pełnoziarnistego pieczywa z dodatkiem chudej wędliny lub sera i mnóstwa świeżych warzyw. Posiłek uzupełni szklanka gorącej herbaty z cytryną. Równie dobrym rozwiązaniem będzie też porcja ciepłej, sycącej owsianki (płatki można przygotować wieczorem), a rano wzbogacić tylko dodatkiem pysznych i zdrowych, swieżych lub suszonych owoców i orzechów.

 

  • Obiad to czas, gdy zwykle jesteśmy w pracy. Jednak to nie upoważnia nas do tego, aby zmienić obiad na drożdzówkę  i colę. Jeśli Twoje dziecko je obiad w szkole lub przedszkolu, a partner w pracy, możesz zrezygnować w ciągu tygodnia z przygotowywania obiadów w domu i skorzystać z bogatej oferty firm cateringowych. Zadbaj jednak o to, by danie obiadowe obfitowało w zdrowe węglowodany (kasze, brązowy ryż, razowe makarony), dużą porcję warzyw - najlepiej w postaci surówki i sporą porcję chudego mięsa lub ryby. Zrezygnuj z tłustych i zawiesistych sosów, kalorycznych panierek i zup zaprawianych zasmażką bądź tłustą śmietaną.

 

  • W ramach przekąsek możesz sięgnąć po swieże owoce, garść orzechów lub 2-3 kostki gorzkiej czekolady, ale pamietaj, że cała tabliczka to zdecydowanie za dużo! Te zdrowe przekąski, do których chętnie przekonuja się nawet najmłodsi, są skarbnicą witamin i minerałów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

 

  • Kolację zjedz nie później niż 3 godz przed snem. Niech to będzie coś lekkiego, aby nie obciążać na noc żołądka. Propozycji jest mnóstwo. Wszystko zależy od Twoich upodobań kulinarnych. Świetnie sprawdzą się tutaj warzywne zapiekanki z kurczakiem lub indykiem, albo gęste, pożywne zupy-kremy przygotowane ze zmiksowanych sezonowych lub mrożonych warzyw. Mogą też być pieczone filety rybne, albo pyszne leczo. Postaraj się, aby to był zdrowy i pyszny posiłek spożywany wspólnie z całą rodziną.

 

  • Zamiast poprawiać sobie nastrój kolejnym kawalkiem szarlotki lub tabliczką czekolady, włącz swoją ulubioną muzykę i poruszaj się w jej rytmie. Udowodniono już dawno, że podczas wysiłku organizm uwalnia endorfiny, czyli hormony szczęścia, te same ktorych dostarcza jedzenie czekolady. Z tą tylko różnicą, że tabliczka czekolady lub 2 porcje szarlotki to dodatkowe 550 kcal, a godzina intensywnego tańca to stracone nawet 500 kcal. Sama zdecyduj, co wybierzesz :)

 

Jeśli dowozisz swoje dziecko na  dodatkowe zajęcia pozalekcyjne, wykorzystaj tą godzinkę czy dwie, kiedy na niego czekasz dla siebie. Sprawdź, może niedaleko jest klub fitness, lub szkoła tańca – warto zamiast bezczynnego siedzenia trochę się poruszać.

 

  • Nie oszukuj się, że kilku dodatkowych kilogramów pod obszernym swetrem nikt nie zauważy. Ani sie obejrzysz a będzie sylwester i karnawał. Chyba nie chcesz znowu z zazdrością patrzeć na smukle sylwetki koleżanek? Przecież Ty też możesz taką mieć.

 

  • Nie zapominaj o wypijaniu odpowiedniej ilości płynów. Zimą powinniśmy systematycznie spożywać wodę, bo potrzebujemy jej znacznie więcej z uwagi na to, że często przebywamy w suchych, ogrzewanych  i klimatyzowanych pomieszczeniach przez co tracimy więcej wody przez skórę. Dla dorosłej osoby 6-8 szklanek to minimum, o którym musisz pamietać. Warto pamiętać, że jod ma korzystny wpływ na odporność. Dlatego picie Ustronianki z Jodem to podwójna korzyść.

 

  • Zamiast ciagle narzekać na pogodę, ubierz się ciepło (stosownie do pogody) i wybierz się na długi, rodzinny, energiczny spacer. Zahartujesz organizm i przy okazji spalisz sporo kalorii, a Twój maluch na pewno będzie szczęśliwy biegając po parku i zbierając kasztany.

 

  • Pamiętaj również o tym, aby codziennie siegać po jogurty lub kefiry-bogate w probiotyki, aby zadbać o odpowiednią florę bakteryjną przewodu pokarmowego. Unikaj jednak tych owocowych, które zwykle zawierają mnóstwo cukru, konserwantów i barwników. Zamiast nich przygotuj samodzielnie jogurt z dodatkiem świeżych owoców. Możesz dosłodzić go miodem. Taki przysmak na pewno spodoba się także dzieciom.

 

  • Aby urozmaicić jesienne menu, wykorzystaj różnorodność przypraw. Czosnek, zioła lub chili potrafią zwykłe danie zamienić w prawdziwą ucztę dla podniebienia, a ponadto wiekszość ziół wspomaga proces trawienia, a czosnek działa bakteriobójczo.

 

Stosując się do powyższych zasad żywienia, podniesiesz poziom swojej odporności, dostarczysz organizmowi dodatkowych witamin, a dzięki zawartym w zdrowych pokarmach składnikom unikniesz jesiennego przygnębienia. Co ważne, także Twoja rodzina będzie zdrowsza i weselsza.

 

Marzena Chudek

specjalista ds. żywienia, dietetyk

Dołącz do nas na facebooku
Projekt i wykonanie: www.mbmprojekt.pl