Otyłość i nadwaga u najmłodszych - przeciwdziałanie 1

Dieta Twojego Maluszka

 

Poradnik Marzeny Chudek, dietetyka, eksperta serwisu zdrowa-mama.pl 
 Okazuje się, że kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych już od pierwszych chwil życia, ma duży wpływ na późniejsze przyzwyczajenia maluszka.

W przypadku otyłości decydujące znaczenie ma  przede wszystkim dieta dziecka. Pojemność pustego żołądka niemowlaka mieści się w granicach 50 - 100 ml. Porcja posiłku powinna być na tyle sycąca, by zaspokoić głód na ok. 3 godziny. Nieprawidłowe przygotowywanie mieszanki dla malucha, dosładzanie posiłków i napojów oraz systematyczne przekarmianie we wczesnym dzieciństwie to najczęstsze przyczyny, które mogą doprowadzić do nadwagi lub nawet otyłości. Kilkumiesięczny maluch, ze względu na ograniczoną aktywność ruchową, nie jest w stanie spalić całej energii, jakiej dostarcza mu zbyt kaloryczny posiłek. Dodatkowe  kalorie bardzo szybko odkładają się w postaci niechcianej tkanki tłuszczowej.

Poniżej kilka zaleceń zapobiegających nadwadze i otyłości u dzieci:

1. Nie traktuj pokarmu jako pocieszenia - pamiętaj, że nie zawsze płacz dziecka oznacza, że jest ono głodne!

2. Nie przekarmiaj - nie namawiaj malucha na dokończenie porcji kaszki czy zupki, nie podawaj również zbyt obfitych deserków. Dzieci same idealnie regulują swoje potrzeby związane z odczuwaniem głodu i sytości.

3. Dzieci już od początku należy przyzwyczajać do picia wody.W ten sposób kształtujesz u maluszka prawidłowe nawyki żywieniowe na całe życie. Woda jest potrzebna do prawidłowej gospodarki elektrolitowej, a także właściwej pracy nerek.

Kilka wskazówek, które pozwolą zadbać o prawidłową wagę kilkulatka


1.Przykład idzie z góry - Kilkulatek bardzo dokładnie Cię obserwuje i chce we wszystkim naśladować. Jeśli sama nie odżywiasz się zdrowo, nie ćwiczysz, nie dziw się, że również Twoja pociecha tego nie robi. Najlepszą zachętą będzie wspólne przygotowanie i spożywanie zdrowych i smacznych posiłków.

2.Nie zmieniaj diety wyłącznie dziecku - zmiana nawyków żywieniowych na zdrowsze powinna dotyczyć całej rodziny, a nie wyłącznie malucha. Dzięki temu dziecko nie będzie się czuło gorsze i osamotnione.

3. Zadbaj o to, by Twoje dziecko poznawało coraz to nowe produkty spożywcze, zwłaszcza nie powinno wśród nich zabraknąć świeżych warzyw i owoców. Naucz je, że jest to świetna alternatywa dla paluszków, chipsów i innych kalorycznych przekąsek

4. Zamiast całego kartonu soku, podawaj swojemu dziecku wodę mineralną, np. z odrobiną soku wyciśniętego z cytryny albo świeżymi listkami mięty. Przygotuj wcześniej cały dzbanek, aby dziecko mogło po nią sięgać, gdy tylko poczuje pragnienie.

5.Nie bój się resztek na talerzu - nie zmuszaj dziecka do zjadania posiłków do ostatniego okruszka. Może się bowiem okazać, że akurat maluch był zmęczony i zarazem mniej głodny.

6.Jedzenie nie może być karą ani nagrodą - bardzo łatwo jest wykształcić w dziecku skojarzenie emocji z jedzeniem. Wówczas w chwilach smutku pocieszeniem może się  wydawać czekoladowy batonik lub każdy sukces  będzie pretekstem do kupienia pudełka czekoladek.

7.Nie dosalaj potraw - . Jeśli go do tego nie przyzwyczaisz, dziecko nie będzie samo sięgało po sól. Pamiętaj – że ograniczając sól, powinnaś  uzupełniać dietę w bogate źródła jodu. Polecam Ustroniankę z Jodem.

8. Razem sprawdźcie, jakie formy aktywności fizycznej sprawiają Twojemu dziecku największą radość. Pływanie, jazda konna, tenis, koszykówka, taniec, a może wspinaczka? Wybór jest ogromny, a najtrudniejszy jest ten pierwszy krok - ruszenie się z domu, potem to już czysta przyjemność.

Jeśli podejrzewasz, że Twoje dziecko waży więcej niż powinno, nie próbuj odchudzać go na własną rękę, lecz koniecznie zwróć się do specjalisty - lekarza i dietetyka. Sprawdzą, czy maluch odpowiednio się rozwija i dostosują dietę do potrzeb młodego, rosnącego organizmu.

Dołącz do nas na facebooku
Projekt i wykonanie: www.mbmprojekt.pl