Zdrowe żywienie dzieci

Troska o zdrowie i dobro dziecka to poważny problem, który spędza sen z powiek wielu młodym mamom. Przekonalam się o tym uczestnicząc w rozmowie na czacie z młodymi mamami na facebookowym profilu Zdrowa Mama.

 

Pierwszym pytaniem, które padlo było jak stwierdzić nadwagę u kilkumiesięcznego dziecka.

 

Pomocna będzie w tym tabela,dzięki ktorej każda mama będzie mogła sprawdzić czy jej maleństwo   prawidłowo sie rozwija.

 

Miesiąc życia

wzrost

waga

1

51-58

3,2-5,1

2

53-61

4,0-6,0

3

57-64

4,6-7,1

4

59-67

5,3-8,0

5

62-69

5,9-8,5

6

64-71

6,3-9,0

7

65-72

6,7-9,5

8

66-74

7,0-10,0

9

67-75

7,4-10,4

10

69-77

7,5-10,8

11

70-78

7,8-11,3

12

71-80

7,9-11,6

2 lata

80-89

10,0-14,0

4 lata

94-105

14,0-18,0

6 lat

106-120

17,0-24,0

Każda z nas wie, jak ważne jest czym i jak karmimy swoje pociechy. Odpowiednie żywienie dziecka jest podstawowym czynnikiem warunkującym jego prawidłowy rozwój, zdrowie i dobre samopoczucie. Oznacza ono nie tylko konieczność dostarczenia dziecku odpowiedniej ilości substancji budulcowych i energetycznych, ale również dostosowanie rodzaju pożywienia do  wieku dziecka.

Pierwszym pokarmem dziecka jest mleko matki, które w pełni pokrywa zapotrzebowanie niemowlęcia na wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Zaspokaja ponadto nie tylko fizyczne, ale i psychiczne potrzeby dziecka, zmniejsza również częstość zakażeń zarówno układu oddechowego, jak i pokarmowego. Zapewnia dziecku doskonały start w przyszłe, samodzielne życie. Karmienie piersią zaspokaja w zupełności potrzeby żywieniowe niemowlęcia przez pierwszych 5 miesięcy życia. Oczywiście zdarzają się przypadki, kiedy maluch rozwija się szybciej i potrzebuje dodatkowych posiłków. Jednak, jeśli taka potrzeba nie zachodzi, w pierwszym półroczu życia dokarmianie nie jest wskazane. Po tym okresie życia, potrzeby malucha wzrastają ,a pokarm mamy przestaje wystarczać.

 

Poniższy schemat pokazuje w jakiej kolejności wprowadzamy poszczególne produkty do diety dziecka.

Od 5. miesiąca - pierwsze owoce i warzywa( tj. jablko, maliny, marchewka, pietruszka, ziemniaki), bezglutenowe produkty zbożowe(kleik ryżowy, kukurydziany)

od 6. miesiąca – mięso(drób, cielęcina, królik), ryba, gluten(kasza manna)

od 7. miesiąca - mięso, ryba, owoce, żółtko jaja, rosół

od 10. miesiąca - niewielki ilości pieczywa, biszkopty, sucharki

od 11. miesiąca - całe jaja, twarożek, jogurt

 

Nowe produkty do diety maleństwa powinny być wprowadzane stopniowo co kilka dni, w powoli zwiększających się porcjach. Dzięki temu w razie wystąpienia objawów nietolerancji można łatwo ustalić źródło i wyeliminować produkt z diety. Nowe produkty należy wprowadzać bez przymusu - jeśli nowy smak nie odpowiada dziecku nie wolno go zmuszać do jedzenia. Należy odczekać jakiś czas i spróbować ponownie włączyć go do diety.

 

Pierwsze pokarmy wprowadzane do diety małego dziecka to płyny i pokarmy półpłynne, jednak najlepiej podawać je łyżeczką. Długotrwałe karmienie z butelki przyzwyczaja dziecko do tego sposobu jedzenia i może utrudnić późniejsze wprowadzanie pokarmów stałych. Podawanie całkowicie rozdrobnionych potraw wskazane jest jedynie w początkowym okresie życia. Wraz z pojawieniem się zębów mlecznych stopień rozdrobnienia pokarmów powinien być coraz mniejszy, aby prowokował dziecko do żucia i gryzienia. Młodym mamom nie wolno również zapominać o jakości przyrządzanych dań. Surowce służące do przygotowywania posiłków powinny pochodzić z dobrych, sprawdzonych źródeł.

 

Dieta dziecka powinna dostarczać odpowiednich ilości i proporcji poszczególnych składników odżywczych, które nie tylko zaspokoją głód, ale przede wszystkim umożliwią prawidłowy rozwój młodego organizmu.

 

Aby uniknąć nadwagi u dzieci nie należy przyzwyczajać ich do słodkiego smaku. W tym celu   należy ograniczyć lub wyeliminować zupełnie cukier podczas przygotowywania herbatek i innych napojów. Warto tez unikać herbatek typu instant, bo prawie wszystkie są dość mocno dosładzane.

To samo dotyczy gotowych deserków w słoiczkach. Większość z nich też wzbogacono dodatkiem cukru. Dlatego lepiej przeciery owocowe przygotować samodzielnie, a gotowe stosować tylko okazjonalnie, np. w podróży.

Nie warto też przekarmiać maluchów zmuszając ich do jedzenia. Organizm dziecka ma wyczulony ośrodek głodu i sytości w mozgu, dlatego bieganie z miseczką i wciskanie dziecku kolejnych łyżeczek : "za mamusię" czy "za tatusia"  jest bezzasadne.

Dobrym pomysłem jest natomiast podawanie małym dzieciom dobrej jakościowo  wody mineralnej.

Podając maluszkowi czystą wodę, uczysz go zdrowych nawyków na całe życie. Polecam wszystkim Mamom i ich pociechom Ustroniankę z Jodem !

Warto pamiętać, że w okresie dzieciństwa, organizm ma zdolność zapamiętywania nowych smaków, zapachów. Właśnie w tym czasie kształtują się jego preferencje smakowe. Przyzwyczajenie dziecka do nowych produktów procentuje w przyszłości większym urozmaiceniem diety.

Marzena Chudek , ekspert  żywieniowiec 

Dołącz do nas na facebooku
Projekt i wykonanie: www.mbmprojekt.pl