Zasady racjonalnego odżywiania w ciąży

  1. Jedz częściej, mniejsze porcje. Nie chodź głodna. Regularnie dostarczaj dziecku potrzebnych substancji odżywczych. Posiłki spożywaj, co 3-4 godzin.

  2. I trymestr. Już na początku ciąży rozwijają się najważniejsze organy dziecka, ważne jest:
    • pełnowartościowe białko zwierzęce (ryby, drób, chude mięso i niskokaloryczne produkty nabiałowe)
    • jod pozytywnie wpływający na tarczyce (formującą się w pierwszym miesiącu ciąży),
    • wzrasta zapotrzebowanie na większość witamin (A, C, D, E, wit. z grupy B, kwas foliowy) oraz składniki mineralne (żelazo, wapń, fosfor i magnez).
    • Kwas foliowy jest szczególnie ważny w profilaktyce wad cewy nerwowej.

  3. II trymestr. Odpowiednie nawodnienie organizmu jest konieczne przy wzmożonym wytwarzaniu krwi w celu odżywienia płodu.
    • unikaj kofeiny, która odwadnia organizm (kawa, mocna herbata, napoje gazowane)
    • wypijaj 7-8 filiżanek napoju na dzień (woda mineralna niegazowana, mleko, soki owocowe, zupy).
    • możesz używać soli, żeby dosalać potrawy w niewielkich ilościach (6g na dzień ok. 1 łyżeczki)
    • Zapotrzebowania na energię uzupełniaj „dobrymi węglowodanami”: produkty zbożowe, owoce, warzywa.
    • Tłuszcze są dobrym źródłem energii i pomagają przyswajać ,niektóre witaminy. Wybieraj - tłuszcze wielonienasycone (migdały, orzechy włoskie, soja i słonecznik)
    • tłuszcze jednonienasycone (orzechy nerkowca, oliwki, oliwa z oliwek, orzeszki ziemne niesolone)

  4. III trymestr. Dwa miesiące przed porodem formują się komórki mózgowe dziecka, odżywiaj się właściwie, a zwiększysz prawdopodobieństwo lepszej koordynacji ruchów i większej energii u dziecka.
    Strzeż się anemii z braku żelaza. Zapotrzebowanie na ten pierwiastek w zaawansowanej ciąży jest bardzo duże. Produkty bogate w żelazo, które powinny się teraz znaleźć w jadłospisie to:
    • produkty zbożowe pełnoziarniste
    • mięso (np. polędwica, szynka)
    • orzechy, pestki z dyni
    • buraki
    • wątróbka
    • witamina C poprawia przyswajalność żelaza w przewodzie pokarmowym (np. szklanka soku pomarańczowego lub czarnej porzeczki, papryka)
    • dziecko potrzebuje teraz wapń do budowy kości i zębów, codziennie powinnaś spożywać ćwierć litra mleka lub zamiennie przetwory mleczne, takie jak ser biały, jogurty.
Dołącz do nas na facebooku
Projekt i wykonanie: www.mbmprojekt.pl